måndag 21 april 2008

Var är feministerna?

Ja, var är de?

Jag väntar fortfarande på att de ska gå loss på skolan och förklara varför flickor som grupp har 10% högre resultat än pojkarna. I ena stunden är vi alla så lika och i nästa är vi inte det. Att skolan är anpassad efter flickor och favoriserar flickor kan inte vara en nyhet för någon. Att flickor är mer inriktade på att ta hand om andra kan inte heller vara en nyhet för något. Frågan blir då, natur eller uppfostran?

Jag tror på en kombination.


Jag har även hört att lågstadielärare i princip inte behöver förklara för flickorna varför uppgiften ska göra, de gör den ändå. Men pojkarna måste motiveras genom att göra det till en tävling. Återigen tror jag på en kombination av natur och fostran.

Men jag väntar fortfarande på att någon feminist ska börja yla om de åsidosatt pojkarna. För ni står ju på alla sida eller hur var det nu igen?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article2287855.ab

1 kommentar:

Anonym sa...

oj! nyanserat och intressant! verkligen alltså!