torsdag 17 april 2008

Kvotering är fel om det drabbar kvinnor?

Den känslan har jag fått efter att ha sett Aktuellt ikväll.

Eller, jag får känslan att Aktuellt tycker det. Jag tycker att kvotering är fel, punkt. För mig är jämställdhet att man bortser från kön, religion eller vem man har sex med. Men så är det inte på Aktuellts redaktion.

Man fick ikväll höra att vissa skolor väljer att positivt särbehandla ett underrepresenterat kön. Om tre kvinnor kommit in och man har en plats kvar väljer man då en man om de har samma meriter. Okej, jag kan förstå konceptet. SFS är då oerhört upprörda och beklagar sig över att kvinnor drabbas av detta otroligt icke-jämlika system.

Så då undrar jag, positiv särbehandling är alltså bara okej om det gynnar kvinnor?
Är det mer jämställt om det är fler kvinnor än män på vissa utbildningar?


Bara så jag vet i framtiden.


http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1118271&lid=puff_1118264&lpos=rubrik

Inga kommentarer: