måndag 7 april 2008

SAS har problem

Det är som vanligt, SAS har problem.

Jag flyger ganska mycket i mitt jobb och kan då normalt välja på Finnair och SAS.

Jag har där flugit båda bolagen i alla klasser och ska nu visa skillnaderna.

Korta resor

SAS:
Business & Economy extra: På morgonen macka + kaffe eventuellt yoghurt och juice, på eftermiddagen får man kall mat + vin (klockrent när man är på väg till kontoret).

Economy, du får en kaffe och kan inte ens köpa en macka. I min värld skulle även dyra mackor sälja rätt bra kl 7 på morgonen. Varför man inte säljer en economy extra-frukostkartong för en 100-lapp är obegripligt, de måste ju ändå lastas..

Finnair:
Business, economy extra & economy: macka + kaffe. Utrikes får man en chokladpralin dock inte inrikes.

Nu var det ett tag sen jag flög till Asien med Finnair men för två år sedan gjorde jag det två gånger.

Finnair: Economy två middagar att välja på, gratis vin & öl. Spriten kostar pengar
SAS: Economy Extra, två middag att välja på jag tror man får fritt öl och vin, lite osäker dock.
Economy: En middag, en öl/vin innan maten och en till maten. Mer kostar pengar.

SAS har dessutom den otroligt fula ovanan att köra någon inflightshop med "otroligt bra priser".

Nej, SAS känns mer och mer som ett dyrt Ryan Air och då förstår jag att man inte tjänar så mycket pengar.

http://www.e24.se/branscher/tjansteforetag/artikel_379175.e24

Inga kommentarer: