söndag 13 april 2008

Datornörden är numera träningsnörd

Tydligen så är nördar den nya grejen i löpspåret. Till stor del stämmer det på mig, jag är rätt datornördig av mig och har ju börjat träna de senaste åren. Jag är inte säger på om jag har samma anledning som Jonas Colting ("jag vill ju bara vara snygg naken"), men något ligger det i det han säger.

I slutet av artikeln kan man läsa att kvinnor tränar för att må bra och få en effekt. Män gör det för att kunna mäta. Jag är ganska långt nere i cykelträsket och i cykelträsket är det nästan bara killar/män. Dessa män har en gigantisk prylnoja, köper vi inte cyklar för runt 30 000 så är det nån som köpt en ny häftig effektmätare, nån med ännu tuffare pulsklocka med GPS! Inte cyklar vid snabbare för att vi kan mäta mer, men mäta mer det kan vi! Mättalen verkar ibland nästan få ett egenvärde där vi pratar snittpuls, tröskeleffekt och laktatnivåer. Kanske skulle vi bara trampa istället? Jag själv är inte på något sätt oskyldig, jag kan mäta hastighet både när jag springer och cyklar, kadens (pedalvarv per minut) när jag trampar landsväg och puls. Superbra, men inte gör det att jag cyklar snabbare eller blir snyggare naken, (fast det blir jag av alla mil!)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=760537

För att se en liten del av min siffermani rekommenderar jag inlägget "Sifferdåre" eller "Vårkänslor", vårkänslorna höll sig f.ö. på behörigt avstånd idag med runt nollgradigt och regn.

Inga kommentarer: