lördag 12 april 2008

Förtidspensionera den som bör, ingen annan!

FP och LUF anser att man inte skall förtidspensionera någon under 29 år.

Jag anser att man inte bör förtidspensionera någon om det inte finns synnerliga skäl och att de inte kommer komma tillbaka till arbete någonsin. Varför inte införa möjligheten att långtidsrehabiliteras? Vi omprövar beslutet om 5 år?

Jag tror att de flesta vill arbeta, jag skulle dö av tristess om jag inte fick gå till jobbbet. Att det sen påverkar ålderspensionen är faktiskt inte mer än rimligt, har man inte arbetat och bidragit så har man inte rätt att få lika mycket. Cyniskt men så ser jag det, tyvärr får man det ganska torftigt på 7000kr/månad. Så lite pengar har jag inte haft sen jag pluggade och inte jobbade extra men det var länge sedan.

Jag kan inte förstå hur man som ung människa kan gå med på att förtidspensioneras och sen inte försöker ta sig ur det. Det finns en del som faktiskt inte kan och dem är det mycket synd om, men alla andra som bara blir omhändertagna och satta i ett fack för att döljas ur statistiken? Deras liv förstörs. Att vid 29 års ålder (ungefär som jag) dömmas ut som "ej arbetsför" måste vara oerhört knäckande och demoraliserande. Det är grymt av staten att göra så.




http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=760186

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den aktivitetsersättning som finns omprövas. Unga människor beviljas tidsbegränsad aktivtetsersättning, denna omprövas ungefär vartannat år. Ville bara upplysa om detta.

Magnus sa...

Klockrent, tack. Då var det lite mindre illa än jag befarade.