tisdag 29 april 2008

SAS på ruinens brant?

Så kan man läsa om ännu ett förlorat kvartal för SAS.

Jag är inte förvånad, alla gånger jag flugit med SAS har det varit en trist attityd, kabinpersonalen har ofta försökt sitt bästa men det känns som om de har fått armen uppvriden bakom ryggen. Servicen är väl helt okej om man inte flyger ekonomiklass, men i ekonomi får man inte ens kaffe längre.

En jämförelse, förra året flög jag Arlanda -> Frankfurt -> LA. Ekonomiklass och Lufthansa hela vägen. APIS-registreringen gjordes redan på Arlanda och man fick kaffe och macka på vägen ner. Trevligt en tidig söndagsmorgon (enda trista var att mamma flög samma sträcka två timmar senare, trist att vi inte kunde åka samtidigt). I år flög jag istället Arlanda -> Frankfurt -> Boston. Som vanlig ekonomiklass och första sträckan med SAS. Ingen macka då inte, inte ens en kopp kaffe. Men som tur var gick det åtminstone att köpa en. En annan intressant detalj är mitt Eurobonuskonto, jag får mer poäng om jag flyger sträckan med Lufthansa än när jag flyger den med SAS, trots att biljetterna kostade lika mycket. Ryktet säger att Lufthansa håller på att uppgradera alla sina longhauls så att de har tv i stolsryggen framför sig även i ekonomi. Så var det på vägen till USA, jag hoppas det blir samma på vägen hem eftersom jag nu är ombokad så jag flyger hem från LA.

I artikeln kan man läsa att Lufthansa nu är värt 10ggr mer än SAS, jag är inte ett dugg förvånad. Om man jämför antalet fraktade passagerare. Vilket inte är ett jättebra mått, men det är ju faktiskt det som de försöker tjänar pengar på. SAS transporterade 7.3 miljoner första kvartalet, Lufthansa 16 miljoner. SAS förlorade 1,1 miljarder, Lufthansa gjorde en ungefär lika stor vinst (EBIT). Egentligen är kabinfaktorn ett bättre mått på effektivitet, men den kan jag inte hitta för SAS. Lufthansa hade dock 77,2%.

Nu återstår väl bara och se om SAS kan hålla ordning på facken och slippa att strejkas till döds under 2008.


http://www.e24.se/branscher/tjansteforetag/artikel_434573.e24

Inga kommentarer: