lördag 12 april 2008

Staten är viktigare än du!

Just det, tro inte att du är viktigare än skattmasen.

Om du blir bestulen på 20000kr känns det säket, för skattverket är det inte ens felräkningspengar (med 1500 miljarder in kommer det aldrig synas).

Bolagsverket ändrar lätt ägare av ett bolag som plundras, tar de något ansvar? Kontaktar nuvarande ägare? Nejdå. När bolaget sen plundrats då måste de ju känna något ansvar?

Nej då. Inte alls.
Tro inte att du betyder något, du är en av 9 miljoner så vi har fler att suga ut.
Det finns flera exempel där skattverket har gått in och tagit pengarna och där du måste överklaga i efterhand (trängselskattesystemet t.ex. som är så oflexibelt att man blir mörkrädd, du kan t.ex. inte få en samlad faktura) vilket har drivit bolag i konkurs).


Men om du arbetar på en kyrka, då behöver du inte delta i gudstjänster. Jag som i ett svagt ögonblick trodde man sökte tjänster själv. Men nejdå, kränkt är vad man blir (och det kommer man på efter 15 år).

Jag skulle aldrig söka ett jobb i en kyrka. Men det är ju bara jag. Jag skulle däremot vilja prioriteras över staten som inte behöver pengarna om jag blir bestulen.

Jag är ofta stolt över Sverige men ibland får jag mig en riktig funderare på var jag bor.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1123465.svd

Inga kommentarer: