tisdag 8 april 2008

Är världen knasig eller är det bara i Sverige?

Nu ska vi se, om jag köper en vara eller en tjänst får jag den då?

Får jag åka buss utan att betala?
Äta på McDonalds utan att betala?
Använda el utan att betala?
Lämna barnen på dagis utan att betala för barnomsorg?

Bussen har många försökt, det brukar faktiskt gå. Men det beror mest på för dåliga kontroller.
McDonalds går inte alls, där har jag hotats med polisen eftersom danskjävlarna inte ville ta Visa.
Elen gick för min vän Johan under ett par år, sen fick han en ganska otrevlig räkning.

Men lämna på dagis ska visst gå bra, det är en nyhet att Norrköping stänger av barnen vars föräldrar inte betalar för sig. Barnpsykologer skriker ut sin ilska och oro för barnens hälsa. Men det kan väl inte vara statens ansvar, om föräldrarna är så korkade att de inte betalar och därigenom skadar sina barn så får de skylla sig själva. Det kommer vara mycket svårt för staten att skydda barnen i alla situationer så vi får väl lita på att de har lite omdömme (föräldrarna alltså).

Hursomhelst visade det sig vara mycket effektivt, innan Norrköping hotade med att stänga av ungarna så betalade inte 350 familjer, nu är det nere i 12. Dock så har alla förskolebarn rätt till de 15 timmar pedagogisk verksamhet som bedrivs varje vecka. Jag hoppas dock att kommunen kräver in en eventuell skuld av familjerna.

Det som dock gör mig allra mest förvånad är att det är S-styre i Norrköping, världen är verkligen upp och ner.

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3128052

Inga kommentarer: