onsdag 16 april 2008

Det klingar falskt Östros

På SvDs ledarsida kan man idag läsa att S med Thomas Östros i spetsen är upprörd. Han tycker att de borgerliga tar åt sig äran för pensionsuppgörelsen och att de dessutom bara sänkt skatten för arbetande, inte för pensionärerna.

Thomas vill sänka skatten för pensionärerna istället för miljonärerna. Trevlig tanke, men vilka är nu dessa miljonärer? Jag antar att jag är en jag har ett fast jobb med hyfsad lön, men inte är jag god för några miljoner för det.

En snabb slagning hos SCB visar dock att den grupp med störst förmögenhet är just, pensionärerna. De har i snitt mest pengar, och dessutom högst andel med värde. Så Thomas, om du nu vill brandskatta alla dessa rika människor så tycker jag du ska vara ärlig och jaga just pensionärerna utanför Konsum. Nu är jag inte så dum så att jag tror att alla pensionärer är rika (långt ifrån), men fattiga finns det gott om i det här landet och en stor skuld till det bär just Thomas med vänner som sett till att det är nästan omöjligt att bygga ett kapital.

Personligen vill jag ha sänkt skatt åt alla.


SCB (förmögenhet / ålder) http://www.scb.se/templates/tableOrChart____195801.asp


SvD http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1137869.svd

Inga kommentarer: