torsdag 17 april 2008

Hyresreglering

Tydligen ska inte allmännyttan längre undantas avkastningskrav. Bra tycker jag, om vi hade haft en fungerade bostadspolitik skulle vi inte ha samma bostadsbrist. Vid brist skule folk bygga nytt och vid överskott skulle hyrorna sjunka. Så fungerar nämligen bostadsrätterna där det inte finns någon reglering.

Att sen tycka att en hyreslägenhet mitt i Stockholm är lika mycket värd som en i Botkyrka är direkt löjligt. Att sen tro att man kommer kunna hyra ut för vad som helst inne i stan är inte heller rimligt. Det kommer bli otroligt svårt (omöjligt) att ta ut mer än vad en bostadsrätt kostar inkl. lån (för då köper man istället!).

En del kommer nu skrika i högan sky, men hur blir det med de unga, icke-bemedlade, invandrarna eller min faster Agda? Alla vill de ha den där trean på Södermlam. Tja, den enda där som har en sportmössa att få lägenheten är Agda för hon har 35 år i bostadskön och har du inte över 20 kan du glömma att bo närmare än Upplands Väsby.

Jag vet att inte alla vill bo i Stockholms innerstad (men många vill det) och jag förstår inte varför vi ska stötta systemet med sjundehandslägenheter och svartköp. För det är effekten av den reglering som finns idag.

Att hyresgästföreningen sen påstår sig stå på dem svagas sida äcklar mig. Hyresgästföreningen står på hyresgästföreningens egen sida och vill bara behålla den förmånsmässiga prissättningen av sina egna lägenheter.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=761545

Nu har SvD skrivit en kort ledare om det också, tyvärr verkar Mats Odell inte våga ta ordet marknadshyror i sin mun.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1153443.svd

Inga kommentarer: