måndag 8 september 2008

Ser Wanja ner på kontorsstädaren också?

Wanja Lundby-Wedin utrycker sig ofta nedsättande om kvinnor och män som städar hemma hos andra kvinnor och män. Jag förvånas varje gång jag läser hennes ord, hon som städar där jag arbetar gör ett underbart bra jobb. Utan henne skulle kontoret där jag arbetar vara otroligt äckligt och inte fungera. Samtidigt tror jag inte att det skulle vara så kostnadseffektivt att sätta civilingenjörer på städtjänst. Vi skulle kunna städa, men vi skulle göra jobbet sämre och ta längre tid på oss. Jag skulle verkligen inte vilja dammsuga Wanjas kontor med vetskapen att hon ser ner på mig. 

Jag har funderat på att anställa en städhjälp hemma, mest för att jag helt enkelt inte dammsuger tillräckligt ofta själv och dessutom har jag råd. Jag har under större delen av min uppväxt haft städhjälp när jag bodde hemma och jag har aldrig för en sekund sett ner på de kvinnor (för alla har varit kvinnor) som dammsugit åt oss. Detta möjliggjorde för mina föräldrar att umgås med sina barn istället för att ställa sig och dammsuga direkt när de kom hem. Det gav oss högre livskvalité. Jag skulle verkligen inte se ner på den som dammsög åt mig, jag skulle snarare vara tacksam. 

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1683153.svd

Inga kommentarer: