lördag 20 september 2008

Bankens fel att du lånat för mycket?

Bankerna försöker sälja lån till oss med mördande reklam. Är det deras fel att vi lånar för mycket och får problem med ekonomin? Är det McDonalds fel att du blir fet om du bara äter deras mat? Är det Philips fel att jag blir överviktig om jag bara tittar på tv och inte rör mig? Måste jag ta kassa krediter bara för att jag ser reklam för det? Jag har aldrig köpt något på avbetalning och enda gången jag använder mitt kreditkort är när jag gör utlägg i tjänsten och då betalar jag alltid allt när räkningen kommer. Förstår inte folk att det kostar pengar att handla på kredit? Mina studier av programmet lyxfällan tyder på att det inte är så. 

Var är det personliga ansvaret, varför räknade inte Lars och Lucas på sin ekonomi innan? För några år sedan var räntorna väldigt låga. Trodde de att det skulle vara så för alltid? Amorterade de inte mer när räntorna var låga eller pressade de sin ekonomi redan då? Om jag tar dåliga beslut kan jag då alltid skylla på någon annan? Banken försöker faktiskt sälja en vara till dig, ett bostadslån är en vara. Köper Lars och Lucas allt de ser reklam för på tv? 

Att folk inte har några sparpengar är ett resultat av Sveriges skattesystem där staten ska ha den största kakan av de pengar du tjänar ihop. Håll folket på mattan så röstar de på bidrag och mot självbestämmade. Det vill säga, de fortsätter att rösta till vänster. Detta ger ett folk som inte kan tänka själv, vi är uppfostrade att det är någon annan som tar hand om det. Att vi sen tar oansvariga krediter är bara ett steg i samma riktning. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Håll folket på mattan så röstar de på bidrag och mot självbestämmade. Det vill säga, de fortsätter att rösta till vänster."

Vilken häftig retorik du har!

Allvarligt talat så är inte höger-nissarna så mycket bättre. De är mot bidrag och självbestämmande till andra än sig själva, när det kommer till skott.

Det är ens handlingar som räknas och inte de vackra och fagra talen.

Se bara spektaklet kring FRA-lagen.

Anonym sa...

Hej, det var jag som anmälde lucas och lars till programmet och jag kan bara säga att de hamnat snett, har man väl övertrasserat kreditkortet EN gång är det lätt hänt att det fortsätter och blir mer och mer tyvärr, de är helt vanliga männsikor som hamnat snett som nu fått lite hjälp med sin ekonomiska situation som redan blivt mycket bättre!