lördag 20 september 2008

Nyfattig i Sverige?

Här har vi en man som är besviken eftersom Vattenfall stängde av elen efter att han inte betalat. Det lämnar jag därhän, vad jag är intresserad av är hur han kunde komma dit han är. Han skriver dessutom till Mona vilket jag finner facinerande. 

Hur har han satt sig här då? Samlade han något i ladorna när han arbetade? Nej, då gick ju allt till skatt. Själv fick jag betala 47% i skatt den här månaden. Det kändes verkligen bra att veta att nästan halva min inkomst skulle staten ha. Räknar jag dessutom in hur mycket jag betalat i arbetsgivaravgifter och moms så hamnar vi långt över 60%. Staten tar alltså det mesta av det jag tjänat ihop. Det gör det väldigt svårt att samla i ladorna så att man kan klara sig om man blir sjuk. Man är då helt utlämnad till en stat som kanske inte väljer att stötta en. Jag har själv en privat sjukförsäkring för att täcka just sådana här problem. Men vänta nu, jag betalar först till staten och sen privat igen? Så ska det verkligen inte behöva vara, men så är det. 

Han skriver nu till Mona, ledaren för partiet som haft makten i stort sett obrutet i 80 år, partiet som till stor del skapat det samhället vi har idag. Han vill alltså fortsätta på samma kula som satt honom i den här situationen. Det verkar ju verkligen supersmart. 

Inga kommentarer: