söndag 7 september 2008

Rött kort!

Inom fotbollen (f.ö. en urtrist sport) får man först ett gult kort om man gör något otillåtet. En gång till och man får ett rött och visas av planen. I samhället får man först ett gult, sen ett gult, sen ett gult. Ibland visas man av planen men bara för en kort stund. Kanske har man ändrat sig nu efter 34 utvisningar? Nu har man kanske blivit snäll? Man blev ju inte det tidigare, men efter just den här gången blev det nog bra. Jag vill inte bli ihjälkörd av en rattfyllerist när jag är ute och cyklar på våra vägar, jag vill inte bli det när jag går över gatan, jag vill inte bli nedslagen på väg hem från krogen. Jag kräver att samhället skyddar mig från de som inte vill spela enligt de regler som vi andra följer. Jag stödjer helt och fullt någon variant av "three strikes and you're out", man ska absolut få rehabilitering, stöd och hjälp men till slut efter tillräckligt många domar så ska man helt enkelt få veta att "Om det här sker en gång till, då åker du in på livstid. Vi kommer kasta nyckeln och du kommer aldrig ut igen". Vi övriga samhällsmedborgare, vi som följer lagarna, vi har en rättighet att skyddas från de som utsätter oss för risk och fara. Kraftigt stegrande straff, vid din 10e rattfylledom så åker du inte in på en månad, du åker in på fem år. Då har du kanske något att fundera över. Då har du kanske en morot att ta din rehabilitering på allvar istället. 




Inga kommentarer: