torsdag 25 februari 2010

Värnpliktiga ska inte vara gratis arbetskraft

Värnpliktiga används idag ibland som gratis arbetskraft, som nu för att skotta snö från spår. Det är inte därför vi tvingas avstå ett års utbildning eller lön. Det finns betalda entreprenörer som ska sköta det. Om vintern är extrem får de ha skrivit in klausuler i sina kontrakt. Det ska inte lösas med 19-åringar som tvångskommenderas ut. Vi har redan idag samma problem med folk som söker FN-tjänst, jag kan söka FN-tjänst och min arbetsgivare får i stort sett se på när jag försvinner om jag förstått det hela rätt. Dessutom är ju rehabiliteringsansvaret minst sagt luddigt. Som tur är kommer det inte hem krigsinvalider i någon större mängd men risken är att Sverige deltar i mer öppna konflikter och att vi kommer få hem betydligt fler skadade och döda. Jag läste Wall Street Journal under lunchen idag och den tog upp att det land med tredje störst andel dödade i Afganistan var Danmark, Kanada och Estland hade större andel men Estland hade bara runt 150 soldater i landet. Sug på den, hur ska Sverige ställa sig till det?

En bra modell för ersättning kan vi knycka direkt av Amerikanerna. För varje år jag tjänstgör får jag ett eller två års studiemedel betalt. Det hade åtminstone jag uppskattat och det hade varit betydligt mer meriterande än ett lastbilskörkort (som jag inte ens har) för de av oss som valde att plugga vidare.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag håller ju med om principen att värnpliktiga inte skall användas som gratis arbetskraft. Men i det här fallet har ju det bara använts som ett argument av politiker, för att visa att de är ansvarsfulla, någon militär snöskottning har ju i princip inte skett.

Anonym sa...

Du har lite otur när du tänker, men som moderat har du väl inte tid att tänka så mycket. Din tid går väl åt till att muta somalier till att rösta på dig?
Vpl jobbar gratis påstår du? Varför ska samhället förlora hundratals miljoner när allmänna kommunikationer ligger nere.
Den samhällsekonomiska kalkylen klart lönsam om billiga vpl sätts in och hjälper till så vi andra kan jobba och tjäna pengar.

elin sa...

du anonym, vad har somalier och personangrepp med värnpliktiga att göra? håll dig till ämnet.

frågan är varför man köper in skräptåg/system som inte klarar snö. dessutom har ju sossarna i princip lagt ner försvaret så det kommer inte finnas några värnpliktiga och då måste övriga samhället i alla fall stå för kostnaderna.

sitter själv o kollar på huset mittemot min arbetsplats där 2 pers har röjt taket i 3 dagar nu och uppenbarligen inte har ngn utbildning på snöskottning eftersom de har skapat en 2m snöhög rakt framför en nödutgång som nu inte går att öppna (samt vräkt ner snön på en markis som nu pajat). jag vet inte om värnpliktiga som ju också lär vara okunniga om snöröjning skulle göra ett särskilt bra jobb.

det vore bättre att skaffa fram riktiga snöröjarjobb som klarar av snöröjningen, då skulle ännu fler kunna jobba o tjäna pengar.

Minmax sa...

Bredda hemvärnet. Skapa en bred nationell frivilligorganisation där det traditionella beväpnade hemvärnet utgör en gren. Det finns massor av människor som skulle vara beredda att skotta snö, och göra andra insatser för samhället i kriser, men som inte vet hur de skall kanalisera sin medborgaranda. Det måste man kunna göra utan att bära vapen. I samarbete naturligtvis med Röda Korset och andra organisationer vid behov.

Magnus sa...

Hej Anonym, jag får nog göra dig besviken då jag faktiskt inte är medlem i något parti alls. Men om du vill ge dig in i en dyngkastartävling så får du nog hitta nån annan, du vinner säkert på erfarenhet.
Varför ska just unga killar kunna användas gratis? Billigt för samhället? Varför ska de bara tvingas jobba gratis i ett år? Varför inte fem? Varför inte tvinga folk jobba gratis i vården? Det är ju samhällsekonomiskt lönsamt. Nej, i ett sånt samhälle vill jag faktiskt inte leva.

Micke sa...

Det är en väldigt intressant diskussion som förs kring det här ämnet. Vad ska vi kunna använda försvaret till förutom väpnad strid? Att TVINGA ut värnpliktiga för att skotta snö känns lite tveksamt. I detta fall har det dock inte skett! De värnpliktiga har ställt upp frivilligt, vilket de förtjänar vår uppskattning för.