tisdag 2 februari 2010

Att surfa på jobbet

En del, framförallt äldre ogillar när folk tar små surfpauser på jobbet. Själv gör jag det ofta, små micropauser på två minuter här, tre minuter där. Visst ibland blir det lite för mycket men å andra sidan sitter jag ofta på kvällar och helger och löser något jobbrelaterat problem. Jag tror det här är en otroligt generationskrock där vi unga har lätt för att zappa mellan olika aktiviteter, vi är uppväxta med reklamtv där man byter kanal och parallelltittar på två program samtidigt för att slippa se reklamen. Vi vill faktiskt gå så långt och säga att jag tror jag skulle vara mindre effektiv om jag inte kunde ta mina två minuter på Facebook då och då. Samtidigt har jag svårt att se att det inte skulle vara okej, rökpauser är ju accepterat? Vissa tar tidningen med sig till toaletten, men att kolla av Facebook eller Twitter är alltså inte okej? Snacka om dubbelmoral.


F.ö. skrevs det här inlägget på arbetstid samtidigt som jag försökte förstå hur en processor fungerar. Dessutom lyssnade jag på Spotify samtidigt.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/surfa-en-del-av-hans-jobb_4187795.svd

Inga kommentarer: