måndag 22 februari 2010

Kvävningssäker korv

Jag gillar USA, jag tycker landet är väldigt trevligt att vara i och därför är jag här ganska mycket. Men det finns en hel del saker jag irriterar mig på. Imorse höll jag på att spotta ut kaffet av skratt när jag läste följande om hur barnläkare ville designa en "barnsäker korv" som inte skulle kväva ungarna. Amerikaners vilja att skydda alla från allt och alltid förklara precis varenda detalj är ibland väldigt frustrerande. Allt måste säkras så man inte blir stämd. Visst det är säkert jättehemskt för föräldrarna till de 77 barnen som dör varje år av mat som fastnat i strupen, men jag tror nog att det finns andra saker de ska tänka på först innan de designar kvävningssäkra korvar.

http://www.usatoday.com/news/health/2010-02-22-1Achoke22_ST_N.htm

2 kommentarer:

Martin sa...

Jag vet inte riktigt om man kan kalla det "amerikanernas vilja att skydda". De har ju inget val givet hur det funkar i rätten där. Det är kanske snarare deras ovilja att fixa sitt rättssystem som spökar. :-)

elin sa...

vad händer då om man säljer kvävningssäker korv och någon kvävs av den? finns det disclaimers på korven?