onsdag 10 februari 2010

Oj, det är dags för mig att hålla med en miljöpartist. Det händer inte varje dag, men Karin Svensson-Smith brukar ha bra åsikter, trots sin partitillhörighet. Men jag går som vanligt ett steg längre, jag tycker inte staten ska äga bolag alls jag. Varken för att vrida på miljömål eller annat, staten är som sagt sällan en bra ägare. Hur hade det sett ut om vi dessutom ägt SAAB och Volvo? Det hade varit en enda evig penningström ner till Göteborg.

Vad som är lite trist med SAS är att jag minns att det var ett bra bolag men en stolthet, idag är allt det borta. Jag som affärsresenär väljer bort SAS för att servicen är bättre hos Lufthansa och Finnair. Typexempel, SAS till Finland, det går inte ens att köpa en macka kl 6 på morgonen. Finnair serverar både kaffe och macka. Samma sak till Tyskland även om jag då kanske kan köpa en macka för 60kr men på Lufthansa får jag den i biljettpriset.

Tyvärr hade det varit en bättre affär för ett par år sedan, se bara på SAS VD som investerade 5 miljoner av sina egna pengar i bolaget för att visa var han står, idag är det bara 1 kvar. Som SAS ser ut idag får man nog väldigt svårt att hitta en köpare och om man hittar en kommer inte den betala särskilt mycket. Men när alternativet är årliga nyemissioner så är det kanske billigare att bara ge bort SAS?

Men om vi ska titta på alternativen som Karin gör, spårtrafik, varför byggdes det inte ett riktig höghastighetståg? Varför satsades det på X2000? Karin, när du åker på solsemester nästa år, förlåt jag menade utbildningsresa för mina pengar. Åk till Japan (glöm inte att köpa Japan rail pass i Sverige först) och sen åker du Shinkansen i en vecka. Jag ser fram emot motionen. Det går faktiskt att åka transsibiriska dit och sen ta båten så du slipper flyga. Jag känner ju själv att det inte är tre biljetter som är problemet för att jag inte åker tåg, utan att det är långsammare. Mitt andra problem är ju att jag aldrig reser inrikes och tågresor till USA lyser ju med sin frånvaro.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-for-staten-att-salja-sas_4233907.svd

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/salj-sas-innan-flygbolag-raknas-till-valfardens-karna_4238215.svd

Inga kommentarer: