onsdag 10 december 2008

Skolkvalité

Än en gång har man mätt svenska barns kunskaper. Än en gång har vi fått höra att de inte duger. I morse kunde man läsa om att svenska forskare tagit och analyserat de svenska barnens svar och funnit att många av felen är rena metodfel. Man har helt enkelt inte fått verktygen för att lösa problemen. Barnen får lära sig den enklaste metoden och ingen för att kontrollera om svaret är rätt, därför tror en del att 51-49=18 5-4 är ju 1, 1-9 blir -8 (minustecknet trollar man sen bort på något sätt). Att man sen inte fått lära sig att kontrollera om 49+18 är 51 är helt otroligt.

Faktum är, tillverkningsindustrin är antingen redan borta eller på väg bort från Sverige. Det verkar inte orimligt att tro att även Volvo och SAAB inom ett par år kanske är borta. Vad ska folk syssla med då? Forskning? IT? Annat där t.ex. goda kunskaper inom matematik är nödvändiga? Tror folk verkligen att vi kommer klara av det om vi inte har baskunskaperna? Undersökningarna visar ju dessutom med all önskvärd tydlighet att om man inte har en fast grund blir det svårt att bygga torn, de som var efter i fyran är ännu mer efter i åttan. Jag betvivlar att svenska barn har blivit dummare. Däremot så tror jag att skolan blivit sämre, både i fråga om läromedel, lärare och mål.

Kan vi inte bara titta på Finland och kopiera rakt av? Bra lärare, höga krav, ett tydligt betygssystem som inte ändras var femte år. Jag och mina föräldrar har inte samma betygsystem, jag och mina syskon har inte ens samma betygssystem. Mina finska vänner har däremot samma system som sina föräldrar.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2176681.svd
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=861766
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=861817

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med, man borde kopiera något fungerande system så långt det bara går.