lördag 27 december 2008

Fribelopp för studenter

Nu har man höjt fribeloppet mer, att man inte tagit bort det helt är för mig obegripligt. Som student brukar man inte vilja jobba mer än nödvändigt, en del av pengarna man får är lån som ska betalas tillbaka. Om man klarar av att jobba och samtidigt studera på heltid tycker åtminstone jag att det är något som bör belönas inte straffas som idag. Kommittén har däremot fått för sig att en person som arbetar mycket och pluggar halvtid skulle ha rätt till helt bidrag, så är det inte. Man får halvt bidrag detta bidrag är dessutom tidsbegränsat (man har bara ett visst antal terminer). Denna ovilja att stödja driftiga och duktiga människor är för mig helt obegripligt.

När jag hörde nyheten på P3 imorse så sa någon att man inte skulle begränsa hur mycket man kunde tjäna på sommaren (kanske var det att helt ta bort fribeloppet?). För mig är det obegripligt att man begränsar hur mycket man får tjäna under en period när man ändå inte får bidrag av staten. Visst, det kanske är svårt att få in uppgifterna eftersom skatteverket bara uppger hur mycket man tjänat på helårsbasis men då kan man antingen lita på personen, eller be denne skicka in kopior på lönespecifikationer. Eller ännu bätte, belöna de som klarar av att kombinera arbete och studier.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2247351.svd

Inga kommentarer: