måndag 8 december 2008

Köp bara svenskt?

Nu ska vi bara köpa svenskt, annars är det inte bra för landet.

Jag som i min enfald trodde att momsen på 25% ävne gällde på utländskt producerade varor, men så är det kanske inte? Jag kanske tom kan få ett skatteavdrag på dessa?

Jag trodde även att människorna som arbetar i butiker som säljer dessa hemska utländska varor fick sin lön även om de säljer icke-svenska varor, men det kanske är fel?

Visst, om allt tillverkades i Sverige skulle fler av kronorna stanna här. Men det har vi ju effektivt sett till att så inte är fallet, höga skatter och dyra löner i tillverkningsindustrin har gjort att det mesta flyttat till Asien, men vi kanske vill konkurerra med dessa? Eller bara generellt sänka vår standard? Annars får vi väl sänka skatterna så att folk får fler kronor i plånboken och då kan köpa svenska varor av samma eller lägre kvalitet men till ett mycket högre precis.

Själv är jag skeptisk och kommer köpa en blandad kompott precis som vanligt.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2163709.svd

Inga kommentarer: