lördag 13 december 2008

Är det svårt att gå runt trafiklagringslagen?

Jag blev beskylld för att enbart bry mig om hur trafiklagringslagen drabbar skattebetalarna. Så är det ju inte riktigt, istället tänker jag nu lista upp lite förslag på hur förbrytare kan göra den verkningslös. Kommentera gärna eventuella fel.

  • Proxy eller VPN, du pratar med en annan dator som skickar vidare trafiken. Ett bra exempel Polisen är jätteintresserade av vad jag gör, det enda de ser är att jag pratar med min arbetsgivare. Kör jag VPN är den trafiken dessutom krypterad så den kommer de aldrig kunna läsa även om de sparade innehållet. Från min arbetsgivare surfar det typiskt ett par hundra personer mer eller mindre dynget runt. Försök nu hitta min trafik, dessutom ska du göra det i efterhand.
  • TOR - anonymitetsnätverk, samma princip som proxy/vpn-lösningen. Staten kommer se att jag pratar med en massa olika noder, men får inte se slutdestinationen för min trafik. Däremot kan de få se slutdestinationen för andras trafik, men kan inte avgöra var den kom ifrån.
  • WLAN - jag har ett öpppet WLAN som mina grannar får surfa på eftersom det ändå inte når ut till gatan bryr jag mig inte så mycket. Om nån av mina grannar skulle surfa Al Qaida-material skulle staten tro att jag gjorde det. Informationen om vilken dator som surfade finns inte och sparas inte. Grattis, applicera nu det här på att det finns massor med öppna trådlösa nätverk i en stad där du glatt kan surfa ifrån.
  • Kontantkortstelefoner - redan för ett par år sedan gick det utmärkt att surfa från kontantkortstelefoner, det gör nog det fortfarande. Så om jag nu köper en telefon och ett kontantkort och surfar från, ja hur binder du det till mig? Det går säkert men lätt är det inte. Det går ju även att surfa från en stulen telefon innan den spärras.
Jag missade säkert ett antal metoder, men problemet är att en sån här lag är total verkningslös eftersom den är så lätt att komma runt.

http://www.memfrag.se
http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=10836

Inga kommentarer: