lördag 6 december 2008

Putsa på fasaden?

Nu krackelerar fasaden i det svenska systemet. De höga skatterna gör att folk inte har råd att köpa tjänster och nu när folk blir rädda för att bli av med jobbet då slutar vi renovera våra badrum och kök. Hur löser vi det här då? Jo vi låter folk dra av 50% av arbetskostnaden upp till 100000 så vi fortsätter köpa hantverkstjänster. Kanske skulle vi fundera på hur mycket av hanterksprislappen är skatt? Vi har en moms på 25%, hantverkaren har sina arbetsgivaravgifter på 30%, inkomstskatt etc. Nu ska det alltså putsas lite och under en period ska det göras lite billigare att renovera. Hade det inte varit bättre att alltid ha råd att renovera? Inte bara när staten tycker att det är bra? Det här gör systemet väldigt orättvist. Jag funderar själv på om jag ska renovera mitt eget badrum. Hade jag gjort det förra månaden hade jag inte fått dra av 50000kr, gör jag det idag får jag det. Slutnotan blir alltså helt olika, allt efter vad staten råkar tycka är viktigt den här veckan. Sänk skatten (gärna momsen) över hela linjen istället. Det om något skulle öka konsumtionen i samhället. Men då kanske inte pengarna skulle gå till just den branschen staten vill premiera den här veckan?


http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2158249.svd

Inga kommentarer: