söndag 14 december 2008

Behåll momsfriheten på ideela föreningar!

Får man göra vad man vill med sin fritid?
På Friskis och Svettis (där jag ska träna om en liten stund) är ledarna mer eller mindre ideella. De får 70kr per pass, en inkomst som jag tror att de själva måste skatta på och jag vet att de flesta lägger ner rätt mycket tid på förberedelse. Få skulle ta dig på allvar om du försöker argumentera för att svenskarna ska röra sig mindre, men att höja Friskiskorten med 25% kommer nog få folk att träna mindre, men kortet kommer fortfarande vara betydligt billigare än konkurrenternas kort (även med företagasrabatter).

Försäljningen som sker känns något som de har som en tjänst, en frukt efter passet för 5kr, en återhämtningsdryck för 20kr (vilket är lika mycket som på ICA), en tröja går att köpa om man glömt den hemma så även hänglås. Nu har jag ingen insikt i Friskis försäljning men jag har på känn att det inte är några stora summor som de tjänar på den här försäljningen utan snarare något de har för att göra oss kunder/medlemmar lyckliga.

Jag förstår att SATS&co ogillar Friskis, de tar hälften så mycket betalt för en nästan lika bra vara. Jag har bara gått på specialspinnpass på SATS, men jag har en känsla av att de andra passen är mer varierade och kanske byts oftare än en gång per halvår. Själv känner jag nästan lite trygghet i att jag vet att Miriams tredje ylande i fjärde låten betyder att jag ska flytta ihop händerna på skivstången.

En alternativ lösning för friskis är ju att helt enkelt sluta sälja saker till kunderna, eller momsbelägga den försäljningen (är det inte redan så idag? jag ska kontrollera) som inte är motion dvs frukter, drycker, hänglås och tröjor.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2192467.svd

5 kommentarer:

elin sa...

ja, ush o fy för ideell arbetskraft, det är ju orättvist att de kan tillhandahålla en tjänst billigare än andra ju!

Magnus sa...

Det är precis där jag tror skon klämmer, SATS ogillar att Friskis inte behöver betala för sin personal och således kan tillhandahålla tjänsten mycket billigare.

Anonym sa...

Hur är det med arg giv avgift på deras 70 kr? Är det någon som vet?

Anonym sa...

Momsen för träning är 6% (inte 25%).
Ledarna & instruktörerna får i vissa föreningar sk Arvode (de 70kronorna i svd artikeln). På sådana arvoden läggs inga arbetsgivaravgifter vad jag vet. Däremot betalar föreningarna arbetsgivaravgifter för sina anställda (de finns också).
I den förening jag är medlem i (drygt 7000 medlemmar) finns inga arvoden överhuvudtaget (alla jobbar "gratis").

Magnus sa...

Jag har för mig att de inte betalar någon arb. avgift eftersom den inte når upp till miniminivån som krävs för att behöva det.

Anonym, tack för kommentaren om moms-satserna, klantigt av mig att inte dubbelkolla det.