söndag 21 december 2008

Feministernas könsfixering

Varför är feministerna så otroligt upphängda på kön?
Jag är själv mycket mer intresserad av hur personen är som person och mycket mindre intresserad av om min kollega är man eller kvinna. Förvisso föredrar jag att leva tillsammans med kvinnor, men det kan ju vara något biologiskt, vad vet jag? Jag är ju inte genusvetare.

De verkar så upptagna att krossa könsroller att barn inte får leka de lekar barnen vill eftersom de då kanske inte rättar sig korrekt i ledet. Att detta är en annan form av förtryck går de helt förbi, det nya förtrycket är ju gott och genuskorrekt.

Ändelsen 'man' ska inte få användas, eftersom ett kön benämns med samma ord, tänk så förtryckta kvinnliga tjänstemän blir, nej men förlåt just det ordet kunde de inte hitta på något för tjänsteperson lät ju för fånigt. Men att ta bort fackman går bra, hur de är olika får nån med korrekt genusstämpel gärna förklara, för jag förstår då inte.

Varför denna fixering vid kön? Varför inte ta itu med lite riktiga problem? Om det är det här som är hela debatten och problemet, då tycker jag man ska inse att man har det rätt bra när man kan oroas av denna vattenglasstorm.


http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2232511.svd

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror att en psykolog skulle kunna intyga att det hänger samman med någon sorts olöst faders eller moderskonflikt eller något sådant. Det märkliga är att det aldrig händer att en psykolog vågar sig på att kommentera uppenbart psykologiska fenomen som förekommer inom politik.

Man kan fråga sig varför?