söndag 28 december 2008

Är det här public service?

En del av mina vänner klagar ibland på att jag gnäller för mycket om att mina skattepengar går till trams. Kanske kommer min blogg innehålla mindre gnäll om det nästa år. Men det är fortfarande 2008 och jag tänker klaga vidare. Inte på skatterna nu men på SVT.

För några dagar sen kunde man läsa att fler än någonsin betalar tv-licens, hurra hurra i princip alla betalar denna avgift på något som alla har. Det är ju trevligt. Motiveringen är att vi får fri, oberoende television av hög kvalité.

Då undrar jag, är "Stjärnorna på Slottet" hög kvalité? Vi får se ett gäng svenska föredettingar som super ner sig och blir sentimentala över att deras storhetstid har passerat. De kan inte längre försörja sig som skådespelare i usla svenska filmer. Är det det här jag betalar för? Är det här hög kvalité? Jag tycker att Janne Josefsson är ett lågvattenmärke, men det här är ju ännu sämre. Jag vill inte vara med och betala för den här smörjan. Ska man kräva mig på pengar varje månad ska nivån upp markant, annars tänker jag snart sluta betala. Ett tips till SVTs programchef, tänk dig att dina kanaler är betalakanaler med samma pris. Om du var kund, skulle du då betala den summan om du fick välja? Om han tänkte så, så skulle han aldrig producerat, köpt in eller sänt det här programmet.

Jag skulle inte det.

Innan nån funderar för mycket på om jag betalar, så kan jag avslöja att jag gör det, men motvilligt. Skulle jag får välja skulle jag sluta och välja bort SVT.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article4075337.ab
http://www.expressen.se/noje/1.1415875/fylldes-med-alkohol

2 kommentarer:

Martin sa...

Jag ska precis i detta nu betala 520 kr till Radiotjänst, så jag är beredd att hålla med. Sammanlagt har jag tittat på SVT och lyssnat på SR i högst 4 timmar i år. Det är 500 kr per timme. Ganska dyrt tycker jag. SVT borde bli endast en kanal med endast en nyhetsredaktion. Dessutom borde de slänga ut all underhållnings-tv, som melodifestivalen.

Filmer kan andra kanaler visa också. Jag vill inte se Notting Hill för 723:e gången och jag vill inte betala för att andra ska kunna se Notting Hill en gång i veckan. Så bra är den inte.

Anonym sa...

Att SVT överhuvudtaget ägnar sig åt att sända vissa saker är bedrövligt. Jag är inte ett dugg intresserad av att sponsra ett gäng halvaktuella kändisar som sitter och sjunger i mun på varandra på bästa sändningstid. Det verkar dock som om alla kanaler idag måste ha ett tävlingsprogram med sjungande "folkkära" artister.

Problemet tror jag när det gäller att sluta betala avgiften är att det antagligen inte går. Har du väl en gång "erkänt" att du har TV så tror jag det kan bli väldigt svårt att slippa betala TV licens.
Enligt radiotjänst har ALLA i sverige TV. Punkt slut.