tisdag 10 juni 2008

Statlig verksamhet

Igår försökte jag och Elin köpa ett Interrail-kort hos SJ på centralen. Det hela började med att vi fick sitta runt en timme i kö eftersom vi inte var de enda som ville köpa biljetter, men så är kanske livet ibland.

Äntligen så blir det vår tur och glad kliver vi fram till kassan, "jag kan inte boka hela er resa" är det första vi får höra innan hon ens fått reda på hur eller var vi ville åka. Nähä, så bra då vet jag att du bevisligen inte är så intresserad av att hjälpa mig då. Sen börjas det, konceptet Interrailkort men att vi flyger till Grekland vad tydligen oerhört komplicerat för en SJ-anställd, tåg i Grekland nästan omöjligt och tog c:a 20 minuter att ta reda på hur jag skulle åka. Båt mellan Grekland och Italien var jättelurigt. Bari till Neapel med tåg var också svårt. Ytterligare 20 minuter innan hon konstaterar att hon tydligen inte kan boka med Eurostar. Mer klagomål på att hon inte kan boka hela resan.

Neapel till Florens då? Där vet jag att tåget jag vill åka med går 19.36 ankommer Rom där jag byter och sen åker till Florens och kommer fram 23.36. Nej oj, nu blev det jobbigt igen. Sitter och slår och letar och klurar och försöker göra något, 10 minuters letande. "Neapel till Venedig?", nej Florens. "Jaha oj" så börjar hon leta i 10 minuter till. "Till Venedig?" igen, nej jag vill inte åka till Venedig, jag förstår att du vill att vi ska göra det men jag vill inte! Här håller jag på att få spel. Ytterligare en kvart passerar innan hon återigen konstaterar att det tydligen är svårt att boka Eurostar idag.

När hon sen ska ge oss platsreservationerna så ramlar vinstlotten in. Då har hon lyckats boka fel dag. Summan av kardemumman blev att hon la ner över 1h på oss och att vi väntade 1h, för detta fick hon tillslut 400kr. Vilket kanonarbete, 400kr för över en timmes arbete, det måste ju nästan täcka arbetsgivaravgiften och kanske stolen hon satt på? Inte undra på att SJ går med förlust.

Men läxan är, gå in på www.db.de och ta ut alla tågnummer du vill åka med så att plusjobbaren bakom kassan kan få en precis lista med exakt vad du vill åka med, så du slipper vänta på att hon ska ta reda på det du redan vet (och tog fram snabbare själv).

Det värsta är att jag har minst en dust till kvar med SJ.

1 kommentar:

elin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.