torsdag 26 juni 2008

EU vill registrera mig

Med namn och bild på den som bloggar kommer vi gynna yttrandefriheten. Jag som trodde att jag faktiskt hade rätt att skriva under pseudonym då mitt bloggande kanske stör mitt arbete eller privatliv? I mitt fall är det inte så, jag betvivlar att min arbetsgivare har något att invända mot mitt skrivande men den kan säkert finnas flera som inte vill eller kan visa sitt ansikte. Framförallt inte om man kritiserar den egna arbetsgivaren.

Sen undrar jag hur de tänkte kontrollera det här, hur vet de att jag är svensk eller skriver från Sverige? blogspot.com är så vitt jag vet en amerikansk tjänst och Amerikaner brukar inte bry sig allt för mycket om Europeiska lagar. Dessutom kan ju jag faktiskt vara bosatt i USA men skriva på svenska, men det kanske EU vill stoppa?

Nej, yttrandefriheten kommer inte gynnas av att man måste publicera sitt namn. Jag tror att folk är tillräckligt kloka för att kunna skilja agnarna från vetet ändå.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=798004
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1405241.svd

Inga kommentarer: