söndag 22 juni 2008

Försörj oss!

Musikförbundet tycker att det är fel att vi inte vill täcka upp för musikerna i all oändlighet. Tydligen finns det en klar överetablering på musikermarknaden eftersom många frilansande musiker måste deltidsstämpla. Detta har regeringen stoppat så man nu bara har 75 dagar som man får deltidsstämpla. Detta motsvarar ungefär 3 månader (jag antar att man bara stämplar vardagar, men jag vet inte för jag har aldrig stämplat). Hade det varit en mindre överetablering hade det här löst sig själv, det vi ser här är ett överdrivet utbud och det ska vi inte korrigera genom att med skattemedel försörja folk med en utbildning som inte behövs. Istället ska folk byta jobb.

Man beklagar sig även över att staten inte tillhandahåller en arbetsförmedling för kulturarbetare, jag undrar då vilken sektor har en fungerande statlig arbetsförmedling? Jag känner ingen som fått sitt jobb genom AMS.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article2727419.ab

Inga kommentarer: