lördag 14 juni 2008

Finsk skola

I fredags flög jag från Helsingfors till Stockholm med Finnair, i stolsfickan framför mig hittade jag det nya nummret av Bluewings. Finnairs egen tidning. Den är i stort sett ganska trist, ett par reklamreportage om deras resmål, men kolumnen av Finlands utrikesminister Alexander Stubb brukar vara intressant.

I det här numret tog han upp den finska skolan som år efter år hamnar högt i jämförande studier mellan länder. Vad skiljer då skolan i Sverige och Finland? I finland ger man betyg från årskurs 1, har haft samma betygsystem under en längre tid och höga krav på lärarnas kompetens. Samtidigt lägger eleverna i snitt ner mindre tid än elever från andra länder. Men i Sverige funderar man istället på att helt ta bort betygen..

Liten redigering. Samtidigt som jag skrev det här så jag ett tvprogram om extremt begåvade barn. Där får man höra att lärare säger "kan du inte ta det lite lugnare?" för att barnet räknade för fort. Genom hela programmet fick man känslan av att den svenska skolan föraktade kunskap och verkligen tyckte att takten skulle anpassas efter det långsammaste barnet och inte låta begåvade få utlopp för sin intelligens. Nej, medelmåttan framförallt.

Inga kommentarer: