måndag 5 maj 2008

Vaxholmsmålet

Aftonbladet väljer tydligen att böja sanningen lite, man påstår att Laval vägrade teckna kollektivavtal och att det är upprörande att Svenskt Näringsliv stödde deras anmälan till Europadomstolen (som de sen vann, tydligen är inte rätt och fel så viktigt när det gäller facket).

Men om man läser vad Laval och SN skriver, så ville de teckna ett avtal. Förvisso till stupstockslönen enligt det centrala avtalet som Byggnads hade. Men det dög tydligen inte. Hur hade Byggnads agerat om jag hade lejt in byggare från en annan del av Sverige som hade accepterat den lönen? Stått utanför arbetsplatsen och skrikit "Go home?", satt mig i blockad?

Att man sen ska tvinga bolaget att betala en massa avgifter som de aldrig skulle fått någon nytta gör mig mest illamående.

Nej, jag är glad att Byggnads förlorade.

http://www.aftonbladet.se/ledare/arbetsliv/article2374016.ab

Hmm, konstigt jag är säker på att jag publicerade den här men den fastnade visst i filtret.

Inga kommentarer: