torsdag 1 maj 2008

Utsläppsrätter

Förra årets jullunch så lovade min VD att vi skulle bli grönare, bland annat skulle vi sluta ha pappmuggar vid kaffemaskinen och istället ha glas. Vi skulle även börja miljökompensera alla våra flygresor. Sen dess har inget direktiv gått ut till oss som reser mycket (minst en gång per månad ofta mer). Så ingen av oss köper utsläppsrätter och inte heller bokförs mina resor någonsstans (vad jag vet), men det kanske kommer en avräkning lagom till jul. Men jag undrar nu, vad är en utsläppsrätt egentligen?

I SvD idag kan jag läsa om bristen på intresse för att köpa utsläppsrätter och blir då som sagt fundersam. Kostnaden påstås vara 350kr, på snf.se hittar jag efter lite letande att det kostar 450kr, 100kr i administrativ avgift.

Det visar sig att man köper rätten att släppa ut ett ton koldioxid (nähä? det hade du väl fattat av namnet?). Min stilla fråga blir då, vad gör det konkret för miljön? Det känns bara som ett sätt för SNF att tjäna in lite extra pengar så att de kan klaga på mig när jag åker taxi Kista - Arlanda, "Tack för att du tar tåget nästa gång", javisst den dagen det finns ett tåg den sträckan jag åker så ska jag ta det. Inte planteras det några extra träd eller annat, utan det är en ren intäktsström för SNF.

Men jag undrar fortfarande hur jag ska klimatkompensera (vilket nyspråk!), det kommer nog ett inlägg i December igen som berättar hur det gick.

http://www.svd.se/resor/reseexperten/artikel_1196179.svd
http://www.naturskyddsforeningen.se/stod-oss/privat/utslappsratter/om-utslappsrattshandeln/

Inga kommentarer: