torsdag 1 maj 2008

Hur kan vi ha barnfattigdom i Sverige?

Jag förstår det inte, av min lön går 58% i skatt (enligt www.skattefakta.se), var går alla pengarna?
Summan jag såg när jag deklarerade var astronomisk den med. Jag får inte överdrivet mycket tillbaka. Förvisso åker jag kommunalt till jobbet varje dag vilket gör att jag får lite tillbaka men det känns som om jag är en rätt stor bidragsgivare till staten.

Jag är kanske egoistisk, men när jag betalar mer än hälften av min inkomst till staten och andra så är jag faktiskt inte intresserad av att skänka pengar till välgörenhet. Någon annan har redan tagit mer än hälften av mina pengar och den andra halvan vill jag bestämma över själv. Men jag blir alltid lite fundersam över var pengarna tar vägen.

Charlotta undrar om vi vill ha tiggande barn i Sverige, nej det vill jag inte. Om vi ska ha det skattetryck vi har så kräver jag att staten tar hand om barnen.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article2372940.ab

Inga kommentarer: