måndag 5 maj 2008

Bostadsrätt eller äganderätt?

På vilket sätt förändras ens möjligheter till självbestämmade med äganderätter?
Okej, man får hyra ut den som man vill och det kan det väl finnas poänger med. Men i övrigt?

Ingen kommer kunna tvinga dig till trappstädning? Nähä, men realiteten i ett bostadshus av flervåningstyp med lägenheter är att det kommer finnas en trappa, som kommer behöva städas. Antingen gör man som där jag bor och betalar folk för att göra det, eller så gör man det själv. Det kommer ju inte göras av någon annan bara för att man råkar bo i en "äganderätt". Eller har jag missat något?

Regler för grillning och annat kommer ju även det behöva regleras på något sätt eftersom man faktiskt delar utrymmet. Visst man kan ju skita i det och köra sitt eget race, men då ska man nog inte knacka på hos grannen och be om att få låna en skruvmejsel sen.

Att Merit sen förklarar hur förträffligt det är att bo i hyresrätt och därigenom betala någon annan för att göra allt jobbet förstår jag ingenting av. Eller är det så smidigt det blir sen? Man hyr någon annans äganderätt och så sköter sig alla gemensamma ytor automatiskt?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1210853.svd

1 kommentar:

Anonym sa...

"På vilket sätt förändras ens möjligheter till självbestämmade med äganderätter?"

För mig handlar saken framför allt om ekonomisk trygghet - där äganderätten är överlägsen. Man sitter själv i förarsätet liksom.

Med bostadsrätten spelar det ingen roll ifall man cashar sin andel i BR-föreningen, alternativt betalar 30% kontant och resten på 30 års rak amortering. Man är i alla fall inte tryggad ifall BR-föreningen går i konkurs, på grund av prisras i kombination med oamorterat högbelånad fastighet samt "amorteringsfritt" tacknocksbelånade grannar.

Nää, tills vidare sitter jag kvar i min hyresrätt och sparar undan kapital. Priserna sjunker rejält och det där med äganderätts-lägenheter känns mera nytt och spännande.