måndag 5 maj 2008

SVT

SVT är tydligen hotat eftersom de måste spara 250Mkr och då är det ju orättvist att TV4 lyckas göra en vinst på 628Mkr samtidigt som man slipper sponsra SVT med 400Mkr.

SVT klarar tydligen inte av att göra program som folk vill se men tvingar ändå folk att betala 169 kr/månad för denna "fria tv-kanal". Kanalen med tydlig vänsterprofil men som samtidigt påstår sig vara oberoende och saklig.

Jag betackar mig för deras hyckleri och anser att de bör konkurrensutsättas som allt annat. Jag är inte intresserad av att betala 169kr/månad för att inte få reklam i nyhetssändningen och jag mistror starkt deras påstådda oberoende. Jag ser verkligen inte alls den direkta kopplingen "public service = reklamfritt", men det kanske bara är mina blå liberala ögon som inte klarar av att se igenom röken, vad vet jag.

Som Henrik själv skriver, "follow the money", antingen så är man mer eller mindre beroende av en stor grupp annonsörer, eller så är man beroende av en bidragsgivare. Att som vid reklamfinansiering stöta sig med en enskild mindre bidragsgivare är knappast dödsstöten för ett bolag, men om man bara har en inkomstkälla blir det jobbigare.


Inte förtegs ICAs köttfärsskandal i Tv4-nyheterna, eller?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1208249.svd

Inga kommentarer: