torsdag 15 maj 2008

Det viktigaste är att man står i kö.

Mona är upprörd över att folk ska kunna betala sig förbi vårdköerna i Sverige, hon är däremot inte upprörd över att landet med världens högsta skatter har köer. Det är ju bara naturligt.

För två dagar sen fick jag ett erbjudande om privat vårdförsäkring, jag valde bort den. Inte för att jag tror att jag skulle få vård om jag behövde det utan för att jag inte tror att jag kommer behöva vård. Min mamma behövde en operation och fick betala privat. Min morfar behövde en operation för sin cancer och fick veta, "tyvärr men du är strax över 80 och då opererar vi inte". Han hade då fyllt 80 två månader innan och var i övrigt frisk. Först betalar man alltså skatt hela livet och sen när man behöver vård, då är man för gammal och ska dö så att man inte belastar systemet? Är det vettigt? Som Sverker skulle ha sagt, ska det vara så? Ska jag betala över halva min lön i skatt kräver jag att få vård när jag behöver det, annars betalar jag hellre sjukvårdskostnaden när den dyker upp.

Mona, jag förutsätter att Göran stog i kö för sin höftled? Eller nej just det, han opererades privat på Sophiahemmet. Vissa är ju mer jämlika än andra.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2474542.ab

1 kommentar:

elin sa...

men så är det ju precis!