lördag 11 oktober 2008

Reglerteknisk ekonomi

Ett av de mer intressanta ämnena jag läste när jag pluggade var reglerteknik, hur man styr helt enkelt. Man kunde då styra med två varianter, antingen öppen styrning eller återkopplad styrning. Den modellen vänstern gärna vill ha är en öppen styrning, där man försöker bestämma målet tidigt och sen blir det som det blir. Resultatet blir ofta dåligt och det går dessutom långsamt. I ekonomiska termer kallas modellen planekonomi. Någon planerar tidigt och så tror man att man ska nå målet, vilket man aldrig gör. Saker kommer nämligen störa dig och dessutom finns det trögheter i systemet som är svåra eller omöjliga att förutsäga. Med sluten, eller återkopplad styrning så matar man tillbaka resultatet till målet och jämför hur det går. Fördelen blir att det går snabbare och man når dessutom målet med större precision. Trögheten finns där och påverkar, men i mycket mindre grad. Man kan dessutom påverka målet oftare och får därför ett mycket bättre resultat. 

Man kritiserar ofta kvartalsekonomi där företagen måste nå bra resultat varje kvartal för att nå uppskattning hos sina ägare, men vad är problemet egentligen med det? Vill vi betala mer än nödvändigt för våra varor? Jag minns en Wallenbergare som i SR sa "Jag kan inte tillverka varan i Sverige, det är nämligen dyrare och du betalar inte mer för Made in Sweden". Det gör att företagen måste söka lönsamhet och slimma så att varan inte kostar extra. Folk köper ju faktiskt det billigaste.

Marknadsekonomin kommer återhämta sig igen som den gjort förut. En del kritiserar staten för att den förstatligat en del banker, men vad hade varit alternativet? En ännu dyrare smäll när småsparare blir av med sina tillgångar? 

Samtidigt kritiseras banker återigen för att ha lånat ut för mycket pengar till konsumenterna, visst jag håller med om att man inte bör låna ut pengar till nån som inte har råd att betala. Samtidigt har personen som lånar ett oerhört stort eget ansvar, man ska inte ta lån man inte har råd att betala och det är inte bankens skyldighet att kontrollera att du har det. Banken kontrollerar om du är en acceptabel risk, du ansvar för att du klarar av lånet. 

Bonusutbetalningar är också något lurigt, jag får bonus om mitt företag sålt en produkt värt en krona, det blir inte många ören men en bonus får jag. Jag gissar att många bankanställda har likadant, en del av ens lön är resultatorienterad och man får den delen av målet man klarade. Når man 70% av målet får man 70% av pengarna, oavsett om företaget gick med vinst eller inte. Dessutom är det ju inte helt sällan så att bonus släpar flera månader, idag får man betalat för förra kvartalet (som kanske gick bättre).  

Inga kommentarer: