tisdag 28 oktober 2008

Avdrag hit och dit!

Nu kräver Byggnads nya ROT-avdrag i högskatte-Sverige. Jag antar att Hans Tilly vill renovera sommarstugan.

Detta är ett symptom på ett sjukt samhälle, man tar ut så mycket i skatt att människan i botten får ryggen knäckt om inte pappa staten kommer in och selektivt plockar bort ett par strån givet att man spenderar sina pengar rätt. Det gör systemet ojämlikt och svåröverblickat. Ska jag renovera idag när det behövs eller ska jag skjuta på det tills imorgon då jag slipper betala lika mycket skatt? Skatten är en så stor andel av totalkostnaden att man renoverar enbart när man får göra avdrag, vilket till slut leder till att vi har ett ständigt ROT-avdrag eftersom folk inte har råd att renovera annars. Detta gör det även svårt för vanliga människor att köpa tjänster om vi inte får specialavdrag för att köpa just den tjänsten. Dessutom resulterar det här i kostnader för att administrera avdragen. Men det kanske är bra såhär när varslen börjat dugga tätt igen? A-kassan ska vara avdragsgill så att alla ska kunna ha en försäkring, men hemförsäkringen då? Tandvården? Semesterresan?

Lösningen då? Jag antar att trogna läsare och vänner kan gissa. Sänk skatterna för alla och minska på antalet avdrag, idealt ska det inte behövas avdrag! Låt mig göra vad jag vill med mina pengar, om jag vill tända cigarrer med pengarna så är det mitt val, det gör mig lycklig. Om jag vill renovera mitt badrum (vilket vissa säger att jag behöver) så ska jag få göra det. Staten ska inte sitta och detaljstyra vad jag gör för mina pengar som jag tjänat in utan deras hjälp. Bor du glesbygd och har långt till jobbet har du säkert billigare boende, har du stora lån bor du förhoppningsvis närmare jobbet. Är det vettigt att staten finansierar bolån och bilar? Jag tycker inte det (även om jag gör ränteavdrag).

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1954503.svd

Inga kommentarer: