torsdag 5 mars 2009

Stor skillnad på spel och film

Att jämföra spel och filmbranschens problem är verkligen att jämföra äpplen och päron. Jag vill gå så långt att påstå att det är äpplen och hamburgare. En piratkopierad film kan du använda precis så som du använder den köpta filmen. Stoppa in den i din DVD-spelare och titta på den utan problem. Ett piratkopierat spel däremot är svårare. På moderna konsoler som t.ex. Xbox-360 blir det svårare och svårare att kunna spela kopierade spel och Microsoft lägger ner mycket tid och engergi på att stänga av dessa från deras internettjänster. Spelar man bara själv på sin PC går det fortfarande att kopiera men t.ex. Spore krävde att spelet autentisierade sig mot en spelserver på internet med jämna mellanrum och detta är betydligt jobbigare att ta bort (långt ifrån omöjligt, donglar har man ju kunnat ta bort i åratal). Det är framförallt här som jag ser den stora skillnaden. Många spel lyfter när man spelar mot andra mänskliga spelare över internet och här har leverantörerna kontroll, de kan godkänna eller slänga ut din version om den är piratkopierad. Spelet går helt enkelt inte att utnyttja som det är tänkt om det är piratkopierat. Andra spel som t.ex. World of Warcraft lever på att sälja en månadstjänst, betalar du inte kan du inte spela vilket i princip omöjligör piratkopiering, den gör den åtminstone ointressant eftersom det stora pengaflödet kommer från månadsavgiften.

Ska man då kritisera branschen så kan man konstatera att de inte alls lärt sig av filmbranschens misslyckande, tvärtom. Visst det finns en del tjänster på nätet där du kan köpa spel men det är ofta lika dyrt eller till och med dyrare än att köpa spelet i butik. Vad har jag då tjänat som konsument? Jag skar bort lager, fick ingen skiva eller fodral till spelet, men jag ska betala samma peng?


http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2552179.svd

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skillnaden är dock att spelbranschen ständigt provar nya vägar framåt och alternativa affärsmodeller. Det finns en annan anda hos spelutvecklarna än i filmbranschen.

Hade vi sett samma kreativitet hos filmbranschen hade vi kanske haft en motsvarighet till Spotify för film och tv-serier. Och då tror i varjefall jag att du skulle elminiera 60-80% av piratkopieringen.

Magnus sa...

Mjo, något lite bättre är de men inte mycket. Jag skulle tro att den överlägsna majoriteten av försäljningen går genom butiker fortfarande.

Sen kan man ju undra varför ett spel t.ex. GTA IV är dyrare på en plattform än de andra. Tillverkningskostanden borde vara densamma och utvecklingskostnaden lär smetas ut väldigt mellan de olika formaten.

Anonym sa...

Det är möjligt att du har rätt att en stor del av försäljningen av orginal spel fortfarande går via butiker. Däremot kan jag garantera att den största delen av kassaflödet idag sker online och utan fysisk media. Alla MMORPGs (hoppas jag fick det rätt) som WOW Warhammer onlin och Conan tar runt 150kr/månad i avgift som till större delen går över nätet. Steam säljer uteslutande via nätet och har idag en spel/kundbas som är enorm. Nästa steg är att endera helt utesluta den normala distributionen för att inte ha några offline priser att jmf. med eller sänka priserna online - det blir dödsstöten för den traditionella handeln med spel.

Anonym sa...

Under rubriken ”Branschen räds inte pirater” säger Jens Nilsson, känd för bl.a. Prenumbra-spelen:



Fildelningen beror på vårt utvecklade bredbandsnät. Samma nät har gjort det möjligt för vårt företag att existera. Han kunde även ha nämnt beroendet av alla de uppfinnare som har gjort Internet, datorer m.m. möjliga.



Uppfinnarna kan få patent under en kortare tid och mot betalning. Upphovsrättsinnehavare får ett mycket mer långlivat skydd utan att betala avgifter för detta.



Varför skall en låt av ABBA anses vara mer skyddsvärd än t.ex. Håkan Lans uppfinningar?



Om uppfinningar hade givits samma skydd som vad som gäller upphovsrätt till bl.a. ljud och bild så hade musikindustrin fortfarande varit hänvisad till att distribuera sina alster med stenkakor utan att inkräkta på uppfinnarnas rättigheter.



När musikindustrin beräknar de förluster som de anser att fildelning förorsakar dem så bör de därför utgå från vad de skulle kunna tjäna vid musikdistribution via gamla 78-varvs stenkakor.





Jens Nilsson företräder ett modernt synsätt. Men för att det skall få genomslag behöver tiden för när upphovsrätten skall skyddas anpassas till vad som nu gäller patenträtten. Upphovsrättsinnehavare skall då även betala en upphovsrättsavgift som likställs med avgifter för patent. Allt som skrivs, spelas etc. är inte skyddsvärt.