onsdag 4 mars 2009

Lönesänkningar

Idagarna har lönesäkningar återigen kommit i ropet. Metall har tydligen gjort en uppgörelse där de kan gå med på lönesänkningar. Den heliga kon är slaktad och andra LO-förbund är upprörda.

Normalt så brukar facken anse att företag som inte har råd med löneökningar ska gå omkull istället för att satsa på konstgjord andning som lönesänkningar skulle innebär. Utifrån deras perspektiv där de ser till hela gruppen arbetare kan jag köpa deras resonemang till viss del.

Men ofta när man läser om lönesänkningar skrivs det om hur farligt det är för den enskilde, att han riskerar lägre A-kassa och lägre pension om han går med på en lönesänkning. Men förlorar man inte ännu mer om går på A-kassa? Jag är inkomstförsäkrad så jag får 80% av lönen om jag hamnar på A-kassa men det är inte många av Metallarna. Om de nu kan rädda fler jobb så tjänar ju även förbundet på det eftersom de slipper dränera sin A-kassa, dessutom tjänar medlemmarna eftersom de slipper bli av med jobben. De som ändå blir av med jobbet får det lite tuffare, men eftersom de ändå inte är inkomstförsäkrade gissar jag att de ändå är över taket och alltså inte tar någon risk.

Frågan är då, skulle jag gå med på en sänkning av min lön? Inte utan någon form av kompensation, antingen i ledighet eller annat.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2542703.svd

Inga kommentarer: