tag:blogger.com,1999:blog-176027326351040539.post8433206762967818611..comments2015-06-21T10:34:22.375+02:00Comments on Magnus Tycker: Stor skillnad på spel och filmUnknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-176027326351040539.post-83232006211745141372009-03-05T08:59:00.000+01:002009-03-05T08:59:00.000+01:00Under rubriken ”Branschen räds inte pirater” säger...Under rubriken ”Branschen räds inte pirater” säger Jens Nilsson, känd för bl.a. Prenumbra-spelen:<BR/><BR/> <BR/><BR/>Fildelningen beror på vårt utvecklade bredbandsnät. Samma nät har gjort det möjligt för vårt företag att existera. Han kunde även ha nämnt beroendet av alla de uppfinnare som har gjort Internet, datorer m.m. möjliga.<BR/><BR/> <BR/><BR/>Uppfinnarna kan få patent under en kortare tid och mot betalning. Upphovsrättsinnehavare får ett mycket mer långlivat skydd utan att betala avgifter för detta.<BR/><BR/> <BR/><BR/>Varför skall en låt av ABBA anses vara mer skyddsvärd än t.ex. Håkan Lans uppfinningar? <BR/><BR/> <BR/><BR/>Om uppfinningar hade givits samma skydd som vad som gäller upphovsrätt till bl.a. ljud och bild så hade musikindustrin fortfarande varit hänvisad till att distribuera sina alster med stenkakor utan att inkräkta på uppfinnarnas rättigheter.<BR/><BR/> <BR/><BR/>När musikindustrin beräknar de förluster som de anser att fildelning förorsakar dem så bör de därför utgå från vad de skulle kunna tjäna vid musikdistribution via gamla 78-varvs stenkakor.<BR/><BR/> <BR/><BR/> <BR/><BR/>Jens Nilsson företräder ett modernt synsätt. Men för att det skall få genomslag behöver tiden för när upphovsrätten skall skyddas anpassas till vad som nu gäller patenträtten. Upphovsrättsinnehavare skall då även betala en upphovsrättsavgift som likställs med avgifter för patent. Allt som skrivs, spelas etc. är inte skyddsvärt.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-176027326351040539.post-38836318009035882382009-03-05T08:46:00.000+01:002009-03-05T08:46:00.000+01:00Det är möjligt att du har rätt att en stor del av ...Det är möjligt att du har rätt att en stor del av försäljningen av orginal spel fortfarande går via butiker. Däremot kan jag garantera att den största delen av kassaflödet idag sker online och utan fysisk media. Alla MMORPGs (hoppas jag fick det rätt) som WOW Warhammer onlin och Conan tar runt 150kr/månad i avgift som till större delen går över nätet. Steam säljer uteslutande via nätet och har idag en spel/kundbas som är enorm. Nästa steg är att endera helt utesluta den normala distributionen för att inte ha några offline priser att jmf. med eller sänka priserna online - det blir dödsstöten för den traditionella handeln med spel.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-176027326351040539.post-28233562782691516112009-03-05T07:25:00.000+01:002009-03-05T07:25:00.000+01:00Mjo, något lite bättre är de men inte mycket. Jag ...Mjo, något lite bättre är de men inte mycket. Jag skulle tro att den överlägsna majoriteten av försäljningen går genom butiker fortfarande. <BR/><BR/>Sen kan man ju undra varför ett spel t.ex. GTA IV är dyrare på en plattform än de andra. Tillverkningskostanden borde vara densamma och utvecklingskostnaden lär smetas ut väldigt mellan de olika formaten.Magnushttps://www.blogger.com/profile/13028435228538470875noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-176027326351040539.post-52260391086341769202009-03-05T07:16:00.000+01:002009-03-05T07:16:00.000+01:00Skillnaden är dock att spelbranschen ständigt prov...Skillnaden är dock att spelbranschen ständigt provar nya vägar framåt och alternativa affärsmodeller. Det finns en annan anda hos spelutvecklarna än i filmbranschen. <BR/><BR/>Hade vi sett samma kreativitet hos filmbranschen hade vi kanske haft en motsvarighet till Spotify för film och tv-serier. Och då tror i varjefall jag att du skulle elminiera 60-80% av piratkopieringen.Anonymousnoreply@blogger.com