onsdag 18 februari 2009

Tydlig och synlig skatt är bättre än dold

Jaha, företaget jag arbetar för har bytt ut systemet för hur vi ska få våra lönespecar. Suck tänkte jag först, ytterligare ett uselt system som är krångligt att komma åt. Nå jag ger det ett försök.

Efter lite letande i mailboxen hittar jag lösenordet och kommer in, först känner jag inte igen siffrorna vilket är konstigt eftersom det är min januarilön som jag redan fått. Sen upptäcker jag raden "Total lönekostnad" xxx kr, raden under Löneskatter yyy kr, Bruttolön, Inkomstskatt. Man har åskådliggjort hur mycket vi faktiskt betalar i skatt. Det är skrämmande siffror, men ändå trevligt att det görs synligt hur mycket jag faktiskt kostar företaget och att staten snyggt smyger undan 25% redan från början, innan jag ens får se pengarna. Det är pengar som företaget ska räkna med. För varje krona i löneförhöjning jag får så ska staten ha 30 öre extra. Det blir ganska mycket pengar till slut.

Jag spenderar ganska mycket tid i USA och jag börjar vänja mig med att man lägger på sales tax utöver priset som står i butiken, det om något gör det tydligt vad varan kostar och hur mycket extra staten tar. I kalifornien klagar folk på att de vill höja "sales tax" (ungefär moms) till 10%, när jag säger att den är 25 hemma tappar de hakan.

Det är viktigt att vi ser hur mycket vi faktiskt betalar så vi kan ta ställning till vad vi får tillbaka.

Inga kommentarer: