onsdag 25 februari 2009

Recension: Nokia Maps

Jag har under en månad använt mig av Nokia Maps som navigator i bilen jag kör på min resa. Även om jag mest håller mig i samma område som jag nu börjat hitta i så använder jag den i princip dagligen. Jag använder mig av en Nokia E51 med extern GPS via Bluetooth. Den första dagen fick jag inget att funka utan att ladda ner information via nätet, osmidigt och dessutom blir det dyrt eftersom jag är utomlands. Efter att ha raderat och ominstallerat alla kartorna började det fungera. Innan så kunde den kläcka "sväng till vänster" när det enda till vänster är en refug i ett par hundra meter till. Ibland får den för sig att den vill ta lite väl lustiga vägar, jag har vid mer ett tillfälle först fått höra "gör en u-sväng" för att sen när jag stannat vid ett rödljus ståendes i vänsterfilen få höra "sväng till höger". Ibland är den lite väl snabb på att räkna om körsträckan. Igår hade den väldigt svårt att acceptera att jag var på motorvägen och den försökte konstant få mig att köra in på den trots att jag redan var på den (att jag körde 110 borde ju ha varit ett tips om något). Ett tag hade jag den i optimal ruttplanering vilket gjorde att den planerade långt ifrån optimala vägar. Med optimal antar jag att den räknar ut kortaste körsträckan, ändå kunde den ibland få för sig att man skulle snurra runt samma kvarter ett varv istället för att bara svänga direkt. Samma sak gjorde den idag, den ville att jag skulle svänga höger köra en bit och sen göra en usväng när jag lika gärna kunde svänga till vänster direkt och komma på rätt väg. Det kanske är gamla kartor vad vet jag.

Ersätter den en TomTom eller motsv? Nej, inte på långa vägar den klarar inte av att söka den gatuaddress t.ex. utan klagar på att jag ska mata in ett giltigt land trots att jag valt landet ur dess egen lista. Den kan söka på restauranter så jag förstår inte varför just addresser är lurigt. Navigeringen kostar pengar, men det kostar bara 90kr/månad vilket får ses som gratis jämfört med att hyra en GPS om man hyr en bil (då kan det kosta runt 90kr/dag). Jag kommer använda mig av den här lösningen på fler resor.

Betyg: 3+/5
Plus:
  • Mjukvaran finns i telefonen
  • Smidigt att ladda ner kartor (när det väl fungerar)
  • Billigt
Minus:
  • Navigerar väldigt skumt ibland (kartproblem kanske)
  • Kan inte söka addresser (skit bakom ratten?)

Inga kommentarer: