torsdag 19 februari 2009

Rädda SAAB?

Ska staten om den kan rädda SAAB? Min högst personliga uppfattning är faktiskt ja. Om SAAB är ett livskraftigt bolag så bör staten rädda det. Tycker jag då att staten faktiskt ska rädda SAAB? Nej, det tycker jag inte. GM skulle inte yxa av grenen SAAB om inte SAAB var olönsamt oberoende av hur internfaktureringen ser ut. En del påstår att SAAB betalar överpriser för komponenter och verkar olönsammare än vad det egentligen är. Jag har väldigt svårt att tro att GM skulle mörda ett av sina märken bara för att. Hade SAAB varit en bra affär hade de funnits någon annan köpare, när alternativet är nedläggning och konkurs skulle jag tro att en köpare hade kunnat komma undan med bara en krona mot att den tar över skulder och risker.

Maud och Fredrik gör helt rätt när de säger nej, staten ska inte gå in och täcka förluster under ett par år utan att kunna skörda eventuella frukter. Går de in ska de ha en vettig affärsplan och ett stabilt ägande. Jag har dock en stark känsla av att affärsplanen saknas och att GM vill göra sig en släpande gren.

En del försvarar sig med att vi måste behålla kunnandet och kompetensen i Sverige. Då undrar jag vad vi ska med kompetens där vi uppenbarligen inte klarar av att tillverka bilar vid en prisnivå som folk är villig att betala. Vi kanske bygger världens bästa bilar, men antingen så fattar inte konsumenterna detta, eller så är bilarna för dyra. Jag som trots allt är en SAAB-vän tror att bilen både är för dyr och helt enkelt inte ger konsumenterna vad de vill ha.

Tittar man på hur försäljningen såg ut i januari så sålde SAAB 624 bilar i Nordamerika. Det var nästan en halvering mot samma period förra året. Men faktum är att det ser lika illa ut över hela GM-gruppen. Faktum är att Hummer tappade mest (och de skall säljas), men de säljer ändå som märke mer än SAAB. Det ser mörkt ut för GM och när det ser mörkt ut sågar man av de små grenarna först.

Men den viktigaste frågan är egentligen, vad skulle staten göra annorlunda om den ägde SAAB? Köpa alla tjänstebilar därifrån? Det betvivlar jag skulle vara lagligt. Erbjuda sitt försäljningsnät? Dela på forskning? Nej, det enda staten skulle kunna göra är att pumpa in pengar och hoppas på det bästa. Jag tror det är som när jag var liten och sjuk och man skulle äta pencillin. Det smakade vidrigt, men det gick bättre om man tog det fort istället för att dra ut på det. Precis så är det med SAAB, om det finns någon privat företagare med en ny idé om hur man skulle kunna tjäna pengar kommer denna plocka upp konkursboet och driva det. Staten ska hålla sig väldigt långt ifrån SAAB framförallt om man inte har någon affärsplan för framtiden.

Inga kommentarer: