onsdag 3 mars 2010

RoE i Afganistan

Jag sitter och tittar på TV4-nyheterna och får höra att våra soldater vill få genomföra aktivt självskydd. Att de inte får det redan idag tycker jag är skrämmande. Givetvis måste våra soldater ha rätten att bita ifrån även innan de attackerats. Det är lika befängt som om polisen inte skulle få göra något utan att ha utsatts för våld. Så är det inte här, så borde det inte vara där.

Sen får jag höra Peter Eriksson och Lars Ohly säga att vi borde ta hem styrkorna eftersom säkerhetsläget förvärrats. Ursäkta mig? Vi har en fredsbevarande trupp i ett land där freden håller på att försvinna. Ska vi ta bort polisen från Södertälje och Malmö också? Bara patrullera Strandvägen? Säkerhetsläget håller på att förvärras och Afganistans folk behöver oss som mest och då drar vi? Om V och Mp får igenom kravet på att ta hem trupperna tycker jag vi kan lägga ner Försvarsmakten helt. För varför ska vi ha den kvar? En solskenshistoria som bara ska användas när den inte behövs, ska bara vara fredsbevarande i fredliga länder och inte utsättas för fara? Nej, då ser jag faktiskt inte poängen.

Inga kommentarer: