lördag 30 januari 2010

Vad mer vill S förbjuda?

Nu vill Östros förbjuda rörliga ersättningar. Vad är nästa sak som förbjuds? Deltid? Fri avtalsrätt har du hört talas om det Thomas? Risktagandet i bankerna är bara ett problem så länge bankerna vet att de alltid backas upp av staten. Om man vet att man aldrig kan falla så kan man ta mycket större risker än annars och det är därför bankerna har kunnat ta vansinniga risker. Baltikum t.ex. nu tar svenska staten och stöttar Swedbanks vansinnesexpansion. En fri marknad fungerar inte om det inte finns konsekvenser.

Nästa fråga blir ju då, vilka rörliga ersättningar ska tillåtas? Ska min som baseras på mitt företags resultat tillåtas? Det är en väldigt måttlig mängd pengar, men ett trevligt tillskott. Om det bestämms att jag inte kommer kunna få dessa pengar kommer jag kräva att få ut samma mängd i fast lön istället. Men det är ju säkert bättre för staten, men klart sämre för mitt företag eftersom jag tappar kopplingen till resultatet. Min motivation att ta det där sena samtalet på fredagkvällen blir ju noll och intet.

Ska vi ta det ett steg till? Införa en lön för alla? En mängd semester? Vilka avtal ska man få fatta Thomas? Det vill jag veta. För du kan inte bara börja inskränka mina rättigheter utan att svara på frågan var du tänker sluta.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2010\01\29\369257&sectionid=Ettan

Inga kommentarer: