söndag 31 januari 2010

State of the Union?

Ja jag måste hålla med om att ett State of the Union-tal skulle vara trevligt i Sverige. Men jag måste erkänna att jag satte kaffet i halsen när jag läste "av varje krona tar vi 63 öre". Att ni inte skäms!? Nånstans kan jag acceptera 50/50, men där går gränsen. De övriga 13 örena ser jag som direkt stöld. Vad får jag för pengarna?
Sjukvård? När en av mina vänner slog av sitt nyckelben i somras och får höra "nej du bor i fel landsting du får åka hem först", hur var det nu.. I Sverige får man vård direkt eller?
Ränteavdrag? Vars enda funktion är att elda på bostadspriserna. Visst jag tackar och tar emot, prisfallet skulle vara trist men jag ser ju hellre att jag står för mina lån än att en ensamstående mamma gör det.
ROT och hemhjälps-avdrag? Spackel på en trasig politik där vi inte har råd att köpa tjänster! Återigen, varför ska någon annan betala åt mig?
De två sista är två helt menlösa bidrag som inte fyller någon vettig funktion alls, det hade varit bättre om vi fick behålla pengarna själv från början och sen kunde använda de till det VI vill, inte till det som någon politiker vill.
Nej, att sänka skatterna till en rimligare nivå MÅSTE vara första prioritet hos Alliansen inför nästa val. Tyvärr tror jag inte att svenskarna har förstått precis hur illa det är och att S-V-Mp kommer vinna, tyvärr med egen majoritet och jag tror även att Sd kommer komma in i riksdagen. Det enda som glädjer mig där är att jag vet att det kommer vara en Pyrrhusseger utan dess like. Skulle de dessutom behöva stöd hos Sd kommer tiden fram till 2014 bli väldigt intressant, nyval för att vi röstade fel kanske?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/tillstandet-i-kungariket-2010_4179165.svd

Inga kommentarer: