tisdag 18 augusti 2009

Högsta betyg i att sätta betyg

Så har det än en gång visats att betygen i skolan inte har något med kunskaper att göra. Undersökningar visar att kunskaperna minskar men betygen, de ökar i rask takt. Ska vi göra om betygssystemet igen? Jag minns en kursare från Teknis, i hennes skola hade man beslutat att inte sätta MVG. Det blev ju jättelätt för henne att söka vidare sen, tack för den passningen liksom. Nu har man börjat inse att lärare tydligen inte alltid mäter kunskaper utan vilka de tycker om. För oss som gått gymnasiet de senaste tio åren är det här ingen nyhet. Jag vet att jag själv fick lägre betyg i en kurs än en annan studiekamrat trots högre resultat på proven eftersom han hade haft bra på en tidigare kurs. Det kändes ju sådär.
Nej, inför centrala prov. De kanske kan rättas lokalt men skall betygstättas enligt centrala normer. Sen ska man använda de centrala proven för betygssättning. Dessutom skulle man gärna få återinföra studentexamensprov igen. Eller så kopierar vi bara Finland rakt av? Jag har föreslagit det förut och jag kommer fortsätta. Deras system verkar ju åtminstone fungera.


http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3370159.svd

Inga kommentarer: